به گزارش شهرآرانیوز، جلسه پویش نه به تصادف، «پویش ملی ایمنی و سلامت سفر»، صبح امروز (دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۳) با حضور مسئولان ارشد استانی مرتبط با امنیت جادهای و سلامت مسافران نوروزی مانند پلیس راه و راهور، پزشکی قانونی و معاونت بهداشتی در ساختمان مرکزی دانشگاه علومپزشکی مشهد برگزار شد.
دکتر مهدی قلیان، معاون بهداشت دانشگاه علومپزشکی مشهد، در ابتدای جلسه به بررسی و تحلیل معضل تصادفات جادهای در ایران و ضرورت اقدامات پیشگیرانه پرداخت.
وی گفت: یکی از بحثهای مهم کشور، فرزندآوری و ازدیاد جمعیت است؛ اما متأسفانه در نوروز گذشته هزار ایرانی کمتر از ۲۹ سال که میتوانستند به ازدیاد جمعیت کمک کنند، جان خود را از دست دادند.
معاون بهداشت دانشگاه علومپزشکی مشهد اضافه کرد: ۵۰ درصد تصادفات با عامل انسانی قابل پیشگیری است و این کار نیاز به فرهنگسازی دارد.
قلیان با اشاره به اهمیت پویش «نه به تصادف» تأکید کرد که این پویش از ابتدای اسفندماه بهمدت ۴۵ روز در کشور اجرایی خواهد شد و هدف از آن، کاهش تصادفها و آسیبهای اجتماعی ناشی از سوانح ترافیکی است.
وی افزود: آمارهای نگرانکننده نشان میدهد سالانه حدود ۳۰ هزار نفر در ایران جان خود را در حوادث غیرعمدی از دست میدهند که ۲۰ هزار مورد آن ناشی از تصادفات ترافیکی است.
معاون بهداشت دانشگاه علومپزشکی مشهد به آسیبهای اجتماعی ناشی از تصادفات، مانند یتیمشدن فرزندان و تأثیرات روحی و روانی بر خانوادهها، اشاره و بر لزوم تغییررفتار رانندگان تأکید کرد.
قلیان با اشاره به اهمیت فرهنگسازی در جامعه و تأثیر کمپینها بر نگرش مردم، گفت: اگر مردم احساس خطر کنند، میتوانند رفتارهای خود را تغییر دهند.
وی به مقایسه وضعیت تصادفات با دوران جنگ تحمیلی پرداخت و تصریح کرد: تعداد کشتهها در تصادفات بهاندازهای است که میتوان آن را به یک جنگ تشبیه کرد.
معاون بهداشت دانشگاه علومپزشکی سه گام اصلی پویش «نه به تصادف» را شامل اقدامات فوری در ۴۵ روز، برنامهریزی برای یک تا دو سال و همچنین یک برنامه بلندمدت سهساله دانست و گفت هدف نهایی این است که با کاهش تصادفات، جان انسانها نجات یابد و آسیبهای اجتماعی به حداقل برسد.
وی همچنین به ارکان اصلی مدیریت سیستم حوادث ترافیکی شامل ایمنی راه، کاربر ایمن، خودرو ایمن و واکنش مناسب اشاره کرد و نقش آموزش رانندگان و ایجاد ایستگاههای استراحت در جادهها را در کاهش حوادث ترافیکی مؤثر دانست.
قلیان در ادامه با اشاره به آمار تصادفات در سالهای اخیر بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، آمار تصادفات در خراسان رضوی ۱۲ درصد افزایش یافته است.
تأثیر مثبت کمپینها و اقدامات پیشگیرانه بر کاهش تصادفات، موضوعی است که معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی به آن پرداخت و اظهارامیدواری کرد که با همکاری سازمانهای مختلف، آمار مرگومیر ناشی از تصادفات کاهش یابد.
سرهنگ علیرضا رحیمی، معاون آموزش و فرهنگسازی پلیس راهور خراسان رضوی، نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اهمیت بحثهای آموزشی و دغدغههای جامعه در حوزه ترافیک و حوادث ترافیکی، به آمار تصادفات و کشتهها در سالهای گذشته پرداخت و بیان کرد که آمار رسمی کشتهها در سال ۸۴ حدود ۲۷ هزار نفر بوده است؛ درحالیکه به اعتقاد من عدد واقعی، بیش از ۵۰ هزار نفر بوده است، چراکه در آمارهای رسمی فقط فوتیهای سرصحنه لحاظ شده است و مصدومانی که در مسیر بیمارستان یا در مراکز درمانی جان خود را از دست دادهاند، لحاظ نشده است.
وی به افزایش تعداد وسایل نقلیه و گسترش شبکه معابر در مشهد اشاره کرد و گفت که این افزایش به همراه بهبود ایمنی خودروها و تغییرات در طراحی معابر (از دوطرفه به یکطرفه) منجر به کاهش تصادفات و کشتهها شده است.
معاون آموزش و فرهنگسازی پلیس راهور خراسان رضوی گفت: سال ۸۴ آمار فوتیها کاهشی شد که علاوه بر بحثهای آموزشی و فرهنگسازی دو عامل مهم دیگر دارد؛ یکی واردات خودروهای خارجی باایمنی بالا در آن سال و دیگری گسترش شبکه معابر و یکطرفهشدن جادهها که منجر به کاهش تصادفات رخبهرخ و مرگومیر ناشی از آن شد.
سرهنگ رحیمی همچنین به مقایسه وضعیت تصادفات در ایران با کشورهای دیگر ازجمله ترکیه و عراق پرداخت و بیان کرد که باوجود تعداد بیشتر وسایل نقلیه و تصادف در ترکیه و عراق، تعداد کشتهها و مجروحان به علت ایمنی بالاتر خودروها کمتر از ایران است.
وی بر لزوم تغییر در نگرشها و فرهنگ ترافیکی تأکید و به ضرورت آموزش و آگاهیرسانی دراینزمینه اشاره کرد و ادامه داد: مشکلاتی که در زمینه فرهنگسازی وجود دارد، مثل بیتوجهی به مسائل ترافیکی در تبلیغات شهری و رسانهها هستند که نیازمند توجه بیشتری است؛ درعینحال از رسانههایی مثل صداوسیما و بهویژه شهرآرا برای فرهنگسازی و اطلاعرسانی خوبی که دارند، تشکر میکنم.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیکی پلیس راهور خراسان رضوی در ادامه به مشکلات زیرساختی و ایمنی معابر پرداخت و درهمینزمینه گفت: برخی مشکلات ترافیکی ناشی از رعایتنشدن استانداردها و طراحیهای نادرست در معابر است که این موضوع مستلزم همکاری بیشتر بین سازمانها برای پیشگیری از حوادث و بهبود وضعیت ترافیکی است.
رحیمی ضمن اظهار نگرانی از افزایش آمار شربخمر و موادمخدر روانگردان حین رانندگی، این موضوع را از عوامل افزایش تصادفات و تلفات ناشی از سوانح رانندگی برشمرد.
وی در ادامه به مشکلات اجتماعی مرتبط با تصادفات در خصوص معلولان و خانواده کشتهشدگان این حوادث اشاره کرد و خواستار توجه و اقدام از سوی سازمانهای مرتبط مانند بهزیستی و بیمه مرکزی برای پیشگیری و حمایت از این قشر شد.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیکی پلیس راهور خراسان رضوی تصریح کرد: بخش زیادی از آمار بالای مرگومیر تصادفات بهعلت ترک فعل دستگاههایی است که مسئول هستند.
رحیمی افزود: سال گذشته در هر ساعت در شهر مشهد، چهارده تا هفده تصادف خسارتی و دو تصادف جرحی (منجر به مصدومیت) داشتیم و هر سه روز، دو نفر در تصادف درونشهری مشهد جان باختهاند.
وی همچنین به مشکلات قانونی و خلأهای موجود در قوانین مربوط به ترافیک اشاره کرد و خواستار سختگیری بیشتر در برخورد با تخلفات رانندگی شد.
سرهنگ علیاکبر عرفانیمهر، رئیس اداره راههای روستایی پلیسراه خراسان رضوی نیز در ادامه جلسه به بررسی وضعیت تصادفات ترافیکی در استان پرداخت و با اشاره به آمار یازدهماهه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: در این مدت، تعداد جانباختگان حوادث ترافیکی ۷۸۶ نفر بوده است که نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش نشان میدهد؛ اما همچنان آمار بالایی است. مقام معظم رهبری نیز به تلفات سفرها در ایام عید اشاره و بر لزوم کاهش این مصیبتها تأکید کردند.
عرفانیمهر افزود: تحلیلها نشان میدهد که بیشترین تصادفات در محورهای سبزوار و نیشابور و همچنین در محورهای شمالی و شرقی استان رخ داده و ساعتهای پرخطر تصادفات بین ۱۲ تا ۲۰ و بهویژه بین ۱۴ تا ۱۶ شناسایی شده است.
رئیس اداره راههای روستایی پلیسراه خراسان رضوی، سرعت غیرمجاز و بیتوجهی به جلو را از عوامل اصلی تصادفات برشمرد و بیان کرد: در تصادفات اخیر، مواردی از شدت بالای تصادف و استفادهنکردن از کمربند ایمنی گزارش شده است.
سرهنگ عرفانیمهر ادامه داد: اقدامات قانونی برای کاهش سرعتهای غیرمجاز نیز در حال انجام است و ۸۲۳ مورد تخلف سرعت بیشاز ۱۶۰ کیلومتر، به مراجع قضایی معرفی شدهاند. در طرح نوروزی سال گذشته، یازده نفر جان خود را از دست دادهاند.
وی بیشترین تصادفات نوروز گذشته در خراسان رضوی را مربوط به واژگونی خودروها دانست.
رئیس اداره راههای روستایی پلیسراه خراسان رضوی، هدف از این جلسه را همکاری بین دستگاههای مختلف برای کاهش تلفات و بهبود وضعیت ترافیکی در ایام سفرها برشمرد و با ذکر چند مثال از تصادفات فوتی و فجیع، به بررسی مشکلات و چالشهای رانندگی و تصادفات جادهای پرداخت.
وی گفت: باوجود رعایت قوانین و مقررات، برخی افراد با سرعتهای غیرمجاز و خطرناک رانندگی میکنند که این امر به تصادفات منجر میشود.
عرفانیمهر با تأکید بر برخورد پلیس با تخلفات رانندگی در جادهها به اهمیت فرهنگسازی در زمینه ترافیک و آموزش رانندگی اشاره کرد و خواستار همکاری بیشتر رسانهها و آموزشوپرورش شد.
رئیس اداره راههای روستایی پلیسراه خراسان رضوی با اذعان به مشکلات زیرساختی و کمبود امکانات در جادهها، سهم عامل انسانی را بالا توصیف کرد و گفت: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تصادفات به عوامل انسانی مربوط میشود. رانندگان باید با توجه به وضعیت جاده و شرایط روحی خود، سرعت مناسبی را انتخاب کنند تا از بروز حوادث جلوگیری شود.
همچنین در ادامه محمدعلی توسلی، مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی، ضمن قدردانی از دغدغه و تلاش دستگاههای مختلف برای پویش «نه به تصادف» بیان کرد: در ستاد خدمات سفر، ۲۵ شبکه مختلف برای مدیریت سفر و ایمنی جادهها تعریف شده است. هدف اصلی این است که تلفات جادهای به حداقل برسد و برای این منظور، فرهنگسازی و اطلاعرسانی در طول سال ضروری است.
وی به برگزاری مانور نوروزی در تاریخ ۲۴ اسفند اشاره کرد که قرار است با حضور استاندار و دیگرمسئولان در محل کوهسنگی برگزار شود.
مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی بر استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی و دانشگاهها برای آموزش و فرهنگسازی درزمینه رانندگی و ترافیک تأکید کرد.
وی با اشاره به همکاری با پلیسراه و دیگرنهادها برای ایجاد ایستگاههای استقبال در محورهای مواصلاتی خراسان رضوی، گفت: تلاش میشود فاصله این ایستگاهها حداکثر سی کیلومتر باشد تا هدف از ایجاد این ایستگاهها که کاهش سرعت و افزایش ایمنی در جادههاست، محقق شود.
توسلی به وضعیت نامناسب جادههای استان خراسان رضوی اشاره و عنوان کرد: باوجود تلاشها، هنوز جادهها در وضعیت خوبی نیستند؛ بهطوریکه جادههای منتهی به خراسان رضوی از حیث ایمنی بدترین جادهها هستند و ما در این استان فقط ۴۰ کیلومتر آزادراه داریم.
جعفری، رئیس اداره پایش و پیشگیری از تصادفات معاونت ترافیک شهرداری مشهد، نیز به تلاش این اداره برای کمپینها و پویشهای مختلف در جهت افزایش آگاهی عمومی و ترویج رانندگی ایمن اشاره کرد و گفت: یکی از این کمپینها که توسط سازمان راهداری و حملونقل جادهای راهاندازی شده، به نام «رانندگی» معرفی شده و هدف آن همافزایی در کاهش تصادفات است.
رئیس اداره پایش و پیشگیری از تصادفات معاونت ترافیک شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: معاونت ترافیک شهرداری نیز در حال انجام پروژهها و طرحهایی در زمینه مهندسی و فرهنگی برای کاهش تصادفات، بهویژه تصادفات عابرپیاده و موتورسیکلتهاست. با توجه به افزایش آمار تلفات در میان کاربران آسیبپذیر، تمرکز بر ایمنسازی معابر شهری و آرامسازی ترافیک از اولویتهای شهرداری و سازمان ترافیک است.
جعفری افزود: دراینراستا، تأکید شده است که شهر باید برای انسانها طراحی شود و ایمنی و آسایش شهروندان در اولویت قرار گیرد. همچنین، درباره اجرای پویشها و تبلیغات در بیلبوردها و تابلوهای شهری، همکاری با بخش خصوصی برای ترویج کمپینهای ایمنی در حال برنامهریزی است.
اشاره به آمار بالای تصادفات بهمنظور ترغیب مردم برای پیوستن به پویش ملی ایمنی و سلامت خدمات سفر (نه به تصادف) از طریق تریبونهای ائمه جماعات و نمازجمعه، استفاده از ظرفیت رسانههای پرمخاطب بهویژه در فضای مجازی جهت انتشار پیامهای ایمنی و سلامت خدمات سفر، آمادگی کامل واحدهای اورژانس ۱۱۵ و جمعیت هلالاحمر در ایام نوروز در مکانهای استقرار تعینشده، انجام تبلیغات محیطی شهری درباره نصب پوستر پویش، نصب تابلوهای هشدار در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرهای استان درخصوص رعایت نکات ایمنی، ایجاد ایستگاههای استقبال در ۳۰ کیلومتری شهرهابه منظور استراحت رانندگان و همکاری اداره کل آموزشوپرورش درزمینه فرهنگسازی و تبیین پویش ملی ایمنی و سلامت خدمات سفر (نه به تصادف) در مدارس، هفت مصوبه پیشنهادی این جلسه بود.